FAQ

1. Omdi
2. Köp
3. Produkter
4. Betalning
5. Leveranser
6. Retur och reklamation
7. Övriga frågor

1. Frågor om Omdi

Vad betyder Omdi?
Omdi betyder "Omtanke direkt" - på köpet!

Vad menas med omtanke direkt på köpet?
Omtanke direkt på köpet innebär att du som kund alltid har möjlighet att skänka minst 5 % av ditt ordervärde till någon av våra samarbetsorganisationer. Vi skänker pengarna, men det är du som kund som väljer var de ska gå!

Hur fungerar det att skänka pengar?
Att skänka ska vara enkelt tycker vi. Efter du genomfört ditt köp så klickar du bara på den organisation du önskar ska få pengarna och bekräftar sedan ditt val.

Skänks pengarna direkt?
Vi strävar efter att pengarna ska gå direkt vid ditt val och vi ser över möjligheten att utveckla tekniken för att göra detta möjligt. I dagsläget så skänks pengarna till de valda organisationerna i enlighet med vad vi kommit överens om med respektive organisation. Detta är generellt sätt alltid slutet av varje månad.

Hur vet jag att pengarna verkligen skänks?
Omdi är ett transparent och öppet företag och grunden i vår verksamhet är tillit. Du som kund har alltid möjlighet att kontrollera att pengarna skänks genom att kontakta oss. Våra transaktioner granskas av en tredjepart för din och våra samarbetsorganisationers skull. Detta kommer i början att ske via GCB konslut AB, men efter 3 månader kommer detta göras av den oberoende organisationen Givarguiden.

Varför väljer ni att skänka pengar?
Hela vår affärsidé och företag grundar sig på tanken att göra någonting bra och ge någonting tillbaka till de vi gillar mest, djuren. För oss är det en självklarhet att företag ska bidra till att försöka förbättra villkoren för djur. Vi skänker helt enkelt pengar för att vi vill hjälpa till!

Vilka sorters organisationer samarbetar ni med?
Kort svar; vi samarbetar med organisationer som arbetar med att förbättra levnadsvillkoren för djur.

Kan ni samarbeta med oss?
Driver eller arbetar du på en organisation/företag som arbetar med att förbättra villkoren för djur så är du varmt välkommen att kontakta oss så ska vi se över möjligheterna för ett framtida samarbete.

2. Frågor om Köp

Vilket foder ska jag välja?
Vilket foder som passar just ditt djur bäst är svårt att svara på eftersom djur reagerar olika på olika foder. Försäkra dig alltid om att näringsvärde och energiinnehåll är anpassade efter ditt djurs behov. Kontrollera gärna med din uppfödare vilket foder som är lämpligt för just din ras.

Vad säljer ni för foder?
Vi strävar därför att erbjuda marknadens mest högkvalitativa foder från flertalet olika leverantörer. Vi utökar ständigt vårt fodersortiment så att du som kund ska hitta det som du letar efter. Om ditt föredragna foder saknas bland vårt utbud vänligen kontakta oss så ska vi göra allt vi kan för att även kunna erbjuda det som ett framtida alternativ.

Hur länge håller fodret?
En oöppnad förpackning beräknas hålla i ett år. En öppnad förpackning har en hållbarhetsgaranti på tre månader. Då vi har hög omsättning på vårt lager och snabba leveranstider från våra leverantörer så håller ofta ditt foder längre än 3 månader. Om du upptäcker att hållbarheten är mindre än 3 månader har du som kund rätt att få dina pengar tillbaka. Vi rekommenderar att du förvarar ditt foder mörkt och svalt för att på så vis bevara hållbarheten.

Hur vet jag vad fodret innehåller?
Vi skriver alltid ut innehållsförteckningen för de foder vi säljer. Vänligen klicka på det foder som du är intresserad av så finner du informationen där.

Hur gör jag vid byte av djurfoder?
Skulle du inte vara nöjd med det foder du har till ditt husdjur idag är du välkommen att maila eller ringa till kundservice så hjälper vi dig gärna med hur du byter till ett nytt foder. Generellt sett brukar det bästa vara att i olika faser stegvis avvänja ditt husdjur vid det gamla fodret samtidigt som du på samma sätt introducerar det nya.

3. Frågor om Produkter

Produkten jag söker är slut, när kommer den in igen?
Vår målsättning är att alltid ha alla produkter på lager, men ibland händer det att produkterna tillfälligt är slut. Du kan alltid kontakta oss om du undrar när en viss produkt åter finns i lager. Annars går det även bra att ”bevaka” produkten, då får du ett mail så fort den åter finns för försäljning.

Varför säljer ni inte produkter från ”X” företag?
Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda. Säljer vi inte den produkt som du eftersöker så vänligen kontakta oss så ska vi försöka få in den i sortimentet.

4. Frågor om Betalning

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
För att underlätta din betalning så strävar vi efter att erbjuda det betalningssätt som vi hoppas passar dig bäst. Därför erbjuder vi flera olika betalningsalternativ, se mer nedan:

Kortbetalning
Du betalar enkelt och säkert dina köp med VISA eller Mastercard via Svea Ekonomi. Det tillkommer ingen extra kortavgift. Vid betalning med kort måste du ange kortnummer, betalkortets giltighetstid samt CVC kod.

Direktbetalning
Du betalar direkt via din bank. Direktbetalning fungerar något olika beroende på vilken bank du har. Är du osäker hur du fungerar på just din bank så vänligen kontakta dem för mer information.

Faktura
Omdi erbjuder dig som kund möjligheten att betala dina köp efter att de har levererats. Med Svea Ekonomis faktura betalar du först när dina varor finns hos dig. När du mottagit dina varor har du 14 dagar på dig att betala. Fakturan skickas till dig via posten.

Vad är minsta ordervärde?
Hos Omdi kan du handla för så lite eller så mycket som du vill. Däremot erbjuder vi gratis frakt om du handlar för minst 500 SEK.

Får jag en orderbekräftelse?
Ja, du får alltid en orderbekräftelse när köpet är slutför och via e-post.

Kan jag ändra en lagd order?
Vi försöker alltid behandla din order så fort den kommit till oss. Om du ångrar ditt köp så vänligen kontakta oss så gör vi det vi kan för att hjälpa dig.

Vad är fraktkostnaden för en beställning?
Vid val av paket utan kvittens eller postpaket till ditt närmsta DHL ombud bjuder vi på frakten om du handlar för minst 500 kronor. Handlar du för mindre än 500 kronor så tillkommer en fraktkostnad på 59 kronor. Hempaket med kvittens kostar alltid 129 kronor.

Får vem som helst handla på Omdi.se?
Hos oss är självklart alla välkomna att handla. Däremot behöver du målsmans godkännande om du är under 18 år.

Jag har frågor angående min faktura. Hur gör jag?
Har du ytterligare frågor utöver de vi besvarar ovan angående gällande din faktura så vänligen kontakta Svea ekonomi som sköter alla våra fakturor. Telefonnummer: 08-51493113

5. Frågor om Leveranser

Hur lång är leveranstiden?
Omdi vill att du som kund ska få hem din beställning så fort som möjligt. Vi försöker alltid skicka våra beställningar samma dag som de inkommit. Leveranstiden skiljer sig åt beroende på vart i landet du befinner dig. Men du har generellt sätt din beställning inom 3-5 arbetsdagar. Vänligen notera att om du bor vid en så kallad lantbrevbärarlinje kan det tillkomma 1-2 dagar i fraktid.

Vilka leveransalternativ har ni?
Vi erbjuder hemleverans och uthämtning via DHL ombud. Vid hemleverans finns det två olika alternativ att välja mellan, hemleverans utan och med kvittens. Väljer du hemleverans utan kvittens så ställs paketet utanför din dörr om du inte är hemma. Det är därför väldigt viktigt att du anger portkod vid beställning så att ombudet kommer in i din port (förutsatt att du bor i ett sådant hus). Vid hemleverans med kvittens så måste du skriva under vid leverans. Vid val av detta fraktsätt tillkommer alltid en fraktkostnad på 129 SEK. Väljer du leverans via postombud levereras paketet till ditt närmsta DHL ombud, där du hämtar paketet över disk. För att få hämta ut paketet måste du kunna legitimera dig.

Vad är fraktkostnaden för en beställning?
Paket utan kvittens eller postpaket till ditt närmsta DHL ombud bjuder vi på frakten om du handlar för 500 kronor. Handlar du för mindre än 500 kronor så tillkommer en fraktkostnad på 59 kronor. Hempaket med kvittens kostar alltid 129 kronor.

Hur levereras varorna om jag saknar portkod?
Om du bor i ett hus som saknar portkod så att DHL inte kan komma in så kan du dessvärre inte beställa hemleverans utan kvittens, utan måste ta något av våra andra fraktalternativ.

Vad gör jag om jag har fått en felaktig leverans?
Om leveransen du fått är felaktig så vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig att åtgärda felet.

Vad händer med outlösta paket?
När ditt paket har levererats till ditt DHL ombud ligger det kvar för uthämtning i 14 dagar innan det skickas tillbaka. Outlösta paket debiteras med 250 kronor i frakt- och administrationsavgifter.

6. Frågor om Retur & Reklamation

Hur returnerar jag en vara?
Returer går att göra inom 30 dagar från det att du mottagit ditt paket. Innan du returnerar en vara ber vi dig kontakta kundservice. Som kund står du själv för fraktkostnaden vid returer av varor. Om det gäller felutskick eller reklamation så står vi för kostnaden, vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Hur länge gäller öppet köp?
Öppet köp gäller i 60 dagar från det att du mottagit din beställning. Du kan antingen byta varan mot en annan eller välja att få pengarna tillbaka. Vid retur och byte står du själv för returfraktkostaden. Alla varor som skickas tillbaka måste vara inslagna och packade i kartong. För att returen ska godkännas ska produkten vara i nyskick, d.v.s. oanvänd, ren och alla lappar måste finnas kvar.

Vad gäller vid reklamation av varor?
Du får pengarna tillbaka och vi återbetalar även fraktkostnaden. Kontakta kundservice så får du hjälp.

Vad betyder smakgaranti?
Om det foder du har köpt inte är populärt hos ditt husdjur har vissa av våra foder smakgaranti. Det betyder att om ditt husdjur inte tycker om fodret har du som kund rätt att skicka tillbaka det även om förpackningen är bruten. För att smakgarantin ska gälla krävs att minst 80 % av påsens innehåll är kvar.

Kan jag skicka tillbaka en använd produkt?
Om produkten inte passar ska den skickas tillbaka i nyskick. Detta innebär att produkten ska vara oanvänd, ren och alla lappar ska finnas kvar. Vi rekommenderar att du lägger något mellan plagget och ditt husdjur när ni provar det för att undvika att din retur inte godkänns.

Hur återbetalas mina pengar vid retur?
Så snart vi har granskat och godkänt din korrekt inskickade retur betalas pengarna tillbaka på samma betalsätt som användes vid beställningen.

7. Övriga frågor

Tar ni emot praktikanter?
Vi försöker i den mån som är möjlig ta emot praktikanter. Är du intresserad av att praktisera oss så vänligen kontakta kundtjänst så ska vi se vad vi kan göra. Hur deltar jag i tävlingar?
För dig som vill delta i tävlingarna så finns all information på vår hemsida, alternativt på Facebook.

Jag hittar inte svaret på min fråga. Vad ska jag göra?
Om du har läst igenom alla frågor men ändå inte fått din fråga besvarad är du välkommen att vända dig till kundservice så hjälper vi dig.