Köpvillkor

Köp

Beställer du från Omdi så sluts avtal om köp först när vi bekräftat beställningen genom att en orderbekräftelse skickas via e-post. Vi reserver oss för eventuella felaktigheter/tryckfel, vi förbehåller rätten att korrigera detta i efterhand.

Ändring av order

Vill du avbeställa eller ändra en order så kontakta oss så fort som möjligt så vi hinner göra det innan varan har lämnat vårt lager. Om du önskar avbeställa en order som skickats från oss debiteras du 150 kr. Vi tar den avgiften för att kunna täcka kostnaden för frakt och retur samt ombudets kostnad.

Priser och betalning

Priser

Alla priser anges inklusive moms. Avgifter för frakt tillkommer på köpbelopp under 500 kr. Den slutgiltiga kostnaden inklusive fraktavgift anges på kassasidan. Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK).

Betalningsmetoder

Omdi erbjuder direktbetalning, kortbetalning med VISA/MasterCard samt fakturabetalning med Svea Ekonomi.

Direktbetalning

Du kan göra en direktbetalning om du använder någon av följande banker: Handelsbanken, SEB. Nordea och Swedbank. När du genomför köpet så skickas du vidare till din internetbank och slutför köpet via den. Beloppet kommer sedan dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Omdi AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso, lagstadgad kostnad 180 kr.

Faktura delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.   Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.   Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.   Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.   Allmänna villkor hittar du här.   Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Återbetalning

Omdi återbetalar pengarna vid reklamation inom maximalt 30 dagar från den dag överenskommelse gällande detta har träffats. Vid överenskommelse om omleverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalar vi eventuella fraktkostnader inom maximalt 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan.

Rea- och kampanjvaror

Priser på Rea eller kampanjvaror gäller till utsatt datum eller till varan är slut i lager. Saknas slutdatum gäller priset till dess att vi tagit bort den aktuella kampanjen.

Leverans

Omdi använder sig av DHL och posten, vi levererar varor över hela Sverige. Leveranstiden är 3-5 arbetsdagar från det att vi mottagit en order. Om varorna inte kan levereras inom den tiden så kommer vi informera dig om anledning och ny leveransdag så fort som möjligt. Kan vi då inte leverera din beställning inom skälig tid har du rätt att häva ditt köp. Lantbrevbärarlinjer kan innebära att leveransen dröjer ytterligare 1-2 arbetsdagar utöver den normala leveranstiden. Produkter i sortiment som är märkta som beställningsvara har upp till 15 arbetsdagars leveranstid. Vi står för transportrisken från vårt lager till dig, om en vara exempelvis blir skadad eller kommer bort. Vid eventuell reklamation så måste du spara emballaget för att reklamationen ska vara giltig. Vid reklamation står kund för risken vid retur.  Ditt paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. För att hämta ut ditt paket behöver du en giltig legitimation samt sändningsnummer. (Sändningsnummer skickas till dig via mail eller sms.) Hämtar du inte ut ditt paket så debiteras du med 250 kr.

Leveranssätt:

Hempaket utan kvittens: Du får ditt paket levererat direkt utanför din dörr. Du behöver inte själv vara hemma. Om du bor i lägenhet var noga med att ange portkod vid beställning, annars riskerar paketet att returneras till oss. Har du låst port eller saknar portkod så rekommenderar vi att du väljer DHL – pick up.

DHL – pick up: Ditt paket skickas till ditt närmsta DHL ombud. Du får en avisering via SMS när ditt paket är framme och redo att hämtas.

Varubrev: Ditt paket levereras till ditt lokala postombud. Du får SMS när paketet är framme.

Hempaket med kvittens: DHL kontaktar dig och ni kommer sedan överens om en ungefärlig leveranstid via telefon. Paketet levereras på kvällen mellan 17 och 21. Du måste finnas på plats för att kunna kvittera ut ditt paket.

Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen. Mer om detta går att finna på Konsumentverkets hemsida.

Ångerrätt och smakgaranti

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter du har mottagit varan. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och inte skadad eller förstörd. Det är viktigt att du både skickar tillbaka varan och att returen registreras hos oss inom 30 dagar efter att du mottagit den. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varans funktion, men tänk på att inte använda produkten ovårdat om du vill ha möjlighet att returnera den. Om du returnerar en vara i förändrat skick, det vill säga att varan är använd mer än nödvändigt så kommer vi göra avdrag för värdeminskning. Bedömer vi att varan inte går att säljas till fullt pris till annan kund betalar vi inte tillbaka några pengar. Detta gäller ej livsmedelsproduktioner där förpackningen endast får brytas om smakgaranti gäller. Om produkten har en etikett eller dylikt måste denna sitta kvar vid returen, produkten bör även med fördel vara i sin originalförpackning. Produkten ska skickas tillbaka i en kartong för att vara skyddad under transporten. Vid ångerrätt så betalar vi tillbaka pengarna inom 14 dagar. Med undantag om vi inte mottagit varan. Det vill säga vi betalar tillbaka pengarna när; vi fått varan i retur alternativt om du lämnar bevis på att varan återsänts till oss, det som sker först av alternativen.

Du hittar konsumentverkets ångerblankett här

Vissa torrfoder säljs med smakgaranti (det gäller ej våtfoder). Detta innebär att om ditt djur inte tycker om maten så har du möjlighet att lämna tillbaka säcken och få pengarna tillbaka. Tänkt på att minst 80% av säckens innehåll ska finnas kvar och att fodret ska returneras i sin originalförpackning. Du behöver åberopa smakgarantin max 30 dagar efter du köpt varan hos Omdi. Vid beropande av smakgarantin står du som kund för eventuell returkostnad. Smakgaranti erbjuds för:
Acana, Bozita, Eukanuba, Hills, Iams, Orijen.

Gör såhär för att returnera varor

Kontakta oss för returblankett Packa varorna väl och lägg returblanketten i försändelsen Ring DHL och boka hämtning alternativt lämna paketet hos ditt ombud När returen nått oss så behandlar vi ditt ärende inom 1-3 arbetsdagar, vi kontaktar dig vid eventuella frågor.

Returnera eller byta varor i butik:

För att returnera eller byta varor i vår butik så ta med dig orderbekräftelsen och varan du önskar returnera. Mer om ångerrätt vid distanshandel finns att läsa på Konsumentverkets hemsida.

Reklamation

Samtliga varor som Omdi säljer omfattas av lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, inte fel som är orsakade av normalt slitage. Reklamation av varor till Omdi ska göras inom skälig tid, dock inom 2 månader efter att du upptäckt felet på varan. Vid reklamation ersätter vi dig för fraktkostnaden. Vid en eventuell uppkommen tvist så följer Omdi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamation så betalar vi tillbaka pengarna omgående utan onödigt dröjsmål. Det vill säga vi betalar tillbaka pengarna när; vi fått varan i retur alternativt om du lämnar bevis på att varan återsänts till oss, det som sker först av alternativen. Upptäcker du fel på varan och önskar göra en reklamation kontakta oss snarast möjligt genom telefon eller e-post.
 

Personuppgifter, säkerhet och Sekretess

När du genomför en beställning hos Omdi anger du dina personuppgifter som namn, adress eller telefonnummer. I samband med registrering och beställning så godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter. Detta är så att vi ska ha möjlighet att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi sparar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att vi ska kunna tillhandahålla den service som du som kund förväntar dig av oss. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part och de hanteras enligt bestämmelserna i PUL.
  Om du skriver upp dig för vårt nyhetsbrev kommer vi skicka produkterbjudanden och information till dig via e-post. Du kan enkelt avbryta din prenumeration via vår hemsida eller om du kontaktar oss via telefon eller e-post.
 

Cookies

En cookie (kaka) är en textfil som skickas från webbplatsen som du besöker för att sedan lagras på din dator. Cookies används på de flesta webbplatser för att ge besökare tillgång till olika sidans olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en besökares surfande. Omdi använder cookies. Detta för att följa vad du som användare gör på sidan, placerat något i varukorgen, mäta trafik samt analys av marknadsföringsinsatser. Om inte cookies accepteras är det mycket av sidans funktionalitet som slutar att fungera. Du kan dock att göra inställningar på sin dator för att neka automatisk lagring av cookies. Vänligen kontakta oss om du behöver hjälp med detta.